Przejdź do treści

Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę

Logotypy projektu FERS

Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę

Politechnika Łódzka uzyskała dofinansowanie w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), w priorytecie "Umiejętności", działanie 01.05 "Umiejętności w szkolnictwie wyższym". Spośród 120 złożonych wniosków, 21 (w tym Politechnika Łódzka) otrzymało pozytywną ocenę i zostało rekomendowanych do dofinansowania, natomiast 99 wniosków zostało odrzuconych.

Głównym celem projektu „Podniesienie kwalifikacji i kompetencji kadry prowadzącej dydaktykę w Politechnice Łódzkiej” jest wzmocnienie potencjału uczelni poprzez rozwój kompetencji i kwalifikacji 341 osób z kadry dydaktycznej. Rozwój ten będzie dotyczył następujących obszarów:

  • nowoczesnych metod dydaktycznych i metodyki kształcenia,
  • kompetencji cyfrowych,
  • zielonej transformacji i projektowania uniwersalnego,
  • umiejętności w zakresie oceny i ewaluacji.

Projekt przewiduje szeroką gamę działań, które mają na celu dostosowanie metod kształcenia do współczesnych wyzwań, takich jak rewolucja cyfrowa, rozwój sztucznej inteligencji, izolacja społeczna oraz potrzeba proekologicznych działań inżynierskich. Program uwzględnia m.in. szkolenia w zakresie metod takich jak Problem-Based Learning, Project-Based Learning, Challenge-Based Learning oraz case-teaching. Kursy będą prowadzone zarówno przez ekspertów krajowych, jak i zagranicznych, w formie stacjonarnej, zdalnej oraz intensywnych szkół letnich.

Kładziemy duży nacisk na zindywidualizowane podejście do kształcenia, w tym na dobrostan studentów. Dlatego też w ramach projektu nauczyciele będą rozwijać swoje umiejętności coachingowe i mentoringowe, szczególnie z myślą o początkujących dydaktykach. Zadbamy, aby mieli oni narzędzia do aktywizacji i motywowania studentów na każdym etapie procesu edukacyjnego.

W kontekście cyfryzacji, projekt przygotuje dydaktyków do przekształcania zajęć i materiałów dydaktycznych w zasoby cyfrowe, a także nauczy korzystania ze sztucznej inteligencji. Pokażemy, które aspekty pracy nauczyciela można zautomatyzować i przenieść na platformy e-learningowe.

Cennym elementem projektu będą wizyty studyjne na uczelniach w Wielkiej Brytanii i Australii, które skupiają się na zrównoważonym rozwoju i implementacji strategii Green Deal. Uczestnicy tych wizyt poznają innowacyjne narzędzia służące do analizy danych edukacyjnych oraz mechanizmy wspierające zieloną transformację i projektowanie uniwersalne. Wiedza zdobyta podczas tych wizyt posłuży do stworzenia rekomendacji, które przyczynią się do poprawy jakości kształcenia oraz zwiększenia poziomu utrzymania studentów na uczelni.

Projekt będzie realizowany od 1 czerwca 2024 roku do 31 grudnia 2026 roku.

Wartość projektu: 1 933 824,00 zł.

Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 1 875 809,27 zł.